Кафедра філософії та релігієзнавства
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра філософії та релігієзнавства by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 961
Results Per Page
Sort Options
Item Церква в суспільстві: історичні корені і сучасні проблеми(1991) Головащенко, СергійВ умовах докорінних змін у нашій країні увага до проблем релігії, віруючих — річ цілком природна. Позитивні зрушення тут свідчать про оновлення всього суспільства. Адже свобода совісті, свобода духовного вибору — це міра шани та поваги до людини, важливий критерій демократичності суспільства.Item Умови та особливості формування сучасного суспільного статусу Руської православної церкви(1991) Головащенко, СергійАналізуються особливості функціонування Руської православної церкви як суспільного інституту: соціально-політична й ідеологічна переорієнтація, пошуки нових форм поєднання соціальної та релігійної активності трудящих, участь церкви в осмисленні й вирішенні соціальних проблем сучасності, миротворчої та патріотичної діяльності.Item Українське православ'я XVII століття в контексті розвитку національної та світової культури(1993) Головащенко, СергійТези доповіді учасника республіканської науково-методичної конференції "Українська культура: зміст і методика викладання", (травень 1992 р.).Item Феномен українського православ'я: релігійно-церковний аспект першого Українського Відродження (XVII ст.)(1993) Головащенко, СергійВ нашому минулому маємо кілька історичних моментів, звернення до яких дає змогу осягнути як масштаб і спрямування розвитку української суспільності, так і певну традиційність цього розвитку: бо одвічним був потяг до волі — соціальної, національної, державної, до світла духовного, що й нині нас не залишає. Отаким виявом вселенської надії і було для України XV// ст. Непересічний досвід вибудови національної державності, самобутнього суспільного порядкування, здобутий за тих часів, чи не найчиннішою своєю складовою мав розвиток релігійного життя.Item Моделі церковно-державної взаємодії в Україні XVII ст.: особливості формування(1993) Головащенко, СергійВ українських землях, починаючи з XIII-XIV і аж до половини XVII-го, а подекуди - до середини XVIII ст. православна церква була позбавлена статусу державної. В минулому залишилася "симфонія" як об’єктивно зумовлений розподіл світської та духовної влади. Обмеження юрисдикції церкви тісно пов’язувалося зі впливом "права патронату". Будучи спочатку "подаванням хлібів та добр духовних", останнє грунтувалося на звичаєвому праві та практиці світських феодалів розподіляти маєтності на користь церковних власників - як васалів. В стосунках же польсько-литовської влади з недержавною православною церквою патронат потроху став знаряддям прямого втручання у внутрішнє життя церкви, культурно-релігійної та національної експансії.Item Значення аналізу європейських традицій церковно-державних стосунків для України(1993) Головащенко, СергійТези повідомлень учасника ІІІ круглого столу "Історія релігій в Україні", (Львів, 3-4 травня 1993 р.).Item "Класичний" протестантизм(1994) Головащенко, СергійХристиянство, ставши світовою релігією спасіння, універсальною моральною доктриною та могутнім чинником суспільного життя багатьох народів на кількох континентах, живилося й живиться багатством своїх виявів: теологічних, догматичних, обрядових, культурно-національних. До двотисячоліття свого існування християнський світ входить, маючи безліч неповторних граней і водночас унікальний своєю єдністю. Продовжуємо знайомство читача з цим розмаїтим світом. Перед нами ще один великий напрям християнської релігійності та церковності. Він став супутником та помічником воістину всесвітніх духовних, соціальних та економічних перетворень, які значно вплинули на сьогоднішнє обличчя сучасної цивілізації . Це — протестантизм.Item Релігійне життя в Україні XVI-XVII ст. у контексті загальноєвропейських реформаційних процесів(1994) Головащенко, СергійТези повідомлень учасника 4-го круглого столу "Історія релігій в Україні", (Львів, 9-10 травня 1994 року).Item Українське православ'я та українська державність (внутрішній та геополітичний виміри)(1994) Головащенко, СергійДоповідь учасника Другого міжнародного конгресу україністів. Філософія, Львів, 22-28 серпня 1993 р.Item Монастирі Київської Митрополії у XVII ст.(1995) Головащенко, СергійТези доповіді учасника наукової конференції "Почаївський монастир в контексті історії та духовності українського народу", м. Тернопіль, 29 квітня 1995 року.Item П.Юркевич про підстави філософського ідеалізму.(1995) Гусєв, ВалентинItem Німецький компонент в історії української філософії(1995) Горський, ВіленItem П.Юркевич і некласична європейська філософія.(1995) Лисий, ІванItem Історія релігії в Україні як чинник культуротворчого та політичного процесу(1995) Головащенко, СергійТези доповіді учасника міжнародної наукової конференції "Релігія і церква в контексті реалій сьогодення", м. Київ, грудень 1995 р.Item Гегелівські впливи у творчості О. Новицького і С. Гогоцького(1995) Ткачук, МаринаItem Християнський платонізм Памфіла Юркевича(1995) Тихолаз, АнатолійItem Антропологічні розвідки П.Юркевича в їх відношенні до патристичної літератури.(1995) Сарапін, ОлександрItem Духовно-академічна філософія: продовження східної традиції чи рецепція німецького ідеалізму.(1995) Сарапін, ОлександрItem Історія євангельсько-баптистського руху в Україні: початок широкомасштабного джерелознавчого дослідження(1995) Косуха, П.; Головащенко, Сергій; Котенко, І.; Санников, С.Тези повідомлень учасників міжнародного V круглого столу "Історія релігій в Україні", (Львів, 3-5 травня 1995 року).Item Могилянська церковна реформа у Київській митрополії(1996) Головащенко, СергійУ роки митрополитства Петра Могили (1633—1647) з його ініціативи та за його безпосередньої участі у Київській митрополії відбувся справді історичний процес реформування. Це стосувалося і відносин церкви з владою та її становища у державі, і внутрішнього устрою, і культурно-освітньої діяльності, богослов’я та культу. Саме тут Могила найповніше виявив себе як політик, церковний та культурний діяч. Значущість результатів церковних реформ для Київської митрополії, усього православного світу дозволяє нині говорити про могилянську добу в історії українського православ’я та, до речі, і про саме українське православ’я — як своєрідний феномен національного релігійно-культурного життя. Як відзначив М. Грушевський, "це правління стало епохою в українськім церковнім життю...".