Кафедра соціології
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Політика гендерної рівності і протидії насильству як складова частина управління закладами вищої освіти в контексті повоєнного відновлення України (на прикладі Національного університету "Києво-Могилянська академія")(2025) Марценюк, Тамара; Полюхович, ОльгаУ статті розглянуто міжнародний і вітчизняний досвід забезпечення гендерної рівності й протидії насильству у вищій освіті в контексті успішного повоєнного відновлення України як держави з європейськими цінностями. Запропоновано найефективніші заходи щодо забезпечення гендерної рівності та протидії насильству. Аргументовано лідерство Національного університету "Києво-Могилянська академія" (НаУКМА) серед закладів вищої освіти (ЗВО) України в реалізації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року, зокрема щодо управління освітою задля забезпечення гендерної рівності та протидії насильству. Це пов’язано з ширшим контекстом, адже у статті йдеться про особливий випадок Києво-Могилянської академії, яка після відродження у 1992 р. стала прикладом системного підходу до забезпечення гендерної рівності та протидії насильству у вищій освіті. Університет впроваджує ідеї гендерної рівності, інтегровані в навчальні та академічні процеси. Наголошено на розвитку гендерних студій і фемінізму, оскільки їх викладають на різних кафедрах університету, сприяючи формуванню чутливості студентства до питань недискримінації, поваги до різноманітності й критичного мислення на засадах демократії та толерантності. Зʼясовано, що складовою частиною механізму управління та реалізації політики протидії гендерному насильству і забезпечення гендерної рівності в НаУКМА виявилися дослідження і відповідні рекомендації, освітні події та інформаційні кампанії для підвищення рівня обізнаності про проблематику, розгляд скарг про порушення політики, взаємодія та спільні проєкти з іншими акторами процесу забезпечення якості освіти, а також співпраця з медіа задля найкращого інформування про політику. Підсумовано успіхи і виклики запровадження політики гендерної рівності в управлінні вищою освітою в Україні на прикладі НаУКМА.Item Український парламент на шляху до становлення державної політики рівних прав та можливостей жінок і чоловіків : аналітичне дослідження(2025) Оксамитна, СвітланаМетою цього дослідження є систематизація та аналіз інформації, яка відображає хронологію формування національної політики щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків в Україні у законодавчий спосіб. У досліджені представлено законотворчу історію у сфері гендерної політики, а саме: систематизовано інформацію щодо всіх законодавчих ініціатив, прийнятих Законів України та проведених парламентських слухань. Особливість цієї публікації в її інтерактивності, що дає можливість також ознайомитися з усіма напрацюваннями і рішеннями парламенту за гіперпосиланнями, що зустрічаються по тексту та зібрані в окремих додатках наприкінці.Item Правові та етичні аспекти Public Relations (PR)(Видавництво Хмельницького університету управління та права, 2007) Артикуца, СергійТермін PR (англ. Public Relations "зв’язки з громадськістю", укр. піар), стрімко увійшовши на початку 90-х років минулого століття до нашого лексикону, не лише закріпився у складі української термінології, але й набув активного повсякденного вжитку, оскільки широко застосовується у різноманітних сферах людської діяльності. Він позначає особливий вид діяльності, спрямований на формування громадської думки з широкого спектра питань (політична акція, виборча кампанія, бізнес, виробництво, благодійність, реклама, засоби масової інформації і т. ін.).Item War and the Transformation of Ukrainian Society (2022-23). Empirical Evidenc(Ibidem-Verlag, 2025) Grushetsky, Anton; Paniotto, VolodymyrWe are finishing this book in January 2024 (and are writing the introduction after having finished all the other chapters). This is the 23rd month of Russia’s full-scale war against Ukraine. Despite the hypocritical statements about the brotherhood of the Ukrainian and Russian peoples, which were an important element of the discourse of the Soviet regime and post-Soviet Russian authorities, Russia's claims and manifestations of aggression against Ukraine have continued since the declaration of independence in 1991 (in the form of trade and economic warfare, political pressure, interference in internal affairs, such as elections, artificially creating pockets of instability in certain regions, etc.) However, it was only in 2014 that the war took the form of direct military intervention. Russia invaded Crimea and then eastern Ukraine, where the so-called Donetsk and Luhansk "people’s republics" were created under the guise of "popular" protests and Russia actually occupied these territories, as well as Crimea. But at the time, Russia did not have the intention or resources to invade Ukraine as a whole. The full-scale invasion took place on February 24, 2022, with Russia launching what it called a "special military operation" with missile strikes on Ukraine, and troops entering through several directions, including Crimea and Belarus, and attempting to capture Kyiv. In this book, for the sake of simplicity, we will refer to the full-scale Russian invasion that began on February 24, 2022, as the war (although the actual beginning of the war is Russia's invasion of Crimea in 2014).Item Social determinants of health in biocultural research: a review of evidence(2025) Maltseva, KaterynaThe social determinants of health are the non-medical factors that influence health outcomes. As an analytical framework explaining how poor health is caused, social determinants of health theory has been quite successful eventually becoming the main overarching approach to explain health inequalities (Lundberg, 2020). Advocated by the World Health Organization, this approach recognizes the social factors as major drivers of uneven distribution of health and disease in a society and seeks to explore the specific ways in which each of social determinants (i.e., income, education, social support, employment, housing, access to health care services etc.) contributes to the extant disparities in health.Item Невизначеність і складність у соціологічних дослідженнях: між теорією складних систем і традиційними підходами(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Пугачова, ОленаТези доповіді учасника науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Загальна характеристика освітньої сфери з початку повномасштабного вторгнення(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Бондар, ВікторіяТези доповіді учасника науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Динаміка освітньої нерівності під час повномасштабної війни в Україні(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Закотюк, Артем; Оксамитна, СвітланаТези доповіді учасників науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Нерівність доступу до вищої освіти в часи війни на прикладі абітурієнтів і абітурієнток Національного університету "Києво-Могилянська академія" 2023 року(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Закотюк, Артем; Прохорова, АннаТези доповіді учасників науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Гендерні особливості вступу до Києво-Могилянської академії(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Марценюк, ТамараТези доповіді учасника науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Стратегія орієнтації життєвої історії, стресостійкість і самооцінка здоров’я після повномасштабного вторгнення(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Мальцева, КатеринаТези доповіді учасника науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Вплив ціннісних пріоритетів, рис особистості та копінг-стратегій на рівень стресу серед студентів БП-1 НаУКМА(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Балакіна, Софія; Мальцева, КатеринаТези доповіді учасника науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року. Метою дослідження було з’ясувати вплив ціннісних пріоритетів, рис особистості і копінг-стратегій на рівень стресу студентів БП-1 НаУКМА.Item The interaction effects of stress exposure, value dimensions endorsement and well-being in Ukraine after the full-scale invasion(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Sereda, Pavlo; Maltseva, KaterynaТези доповіді учасників науково-практичної конференції "Російська війна проти України: трансформації соціальних інституцій та практик", що відбулась у Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24 лютого – 7 березня 2025 року.Item Гендерний розрив в оплаті праці: чому зарплати жінок і чоловіків досі різні? : [презентація](2025) Неживенко, Оксана; Марценюк, ТамараПрезентація про гендерний розрив в оплаті праці на третьому щорічному Тижні гендерної рівності, який відбувся 8 –12 вересня 2025 року.Item Гендерна рівність та недискримінація у вищій освіті : силабус(2025) Марценюк, Тамара; Скалецька, ЗорянаКурс "Гендерна рівність та недискримінація у вищій освіті" спрямований на формування у викладацтва сучасного уявлення про принципи гендерної рівності, права людини та недискримінації в академічному середовищі. У межах курсу слухачі та слухачки ознайомляться з базовими поняттями та нормативно-правовими актам у сфері забезпечення рівних прав та можливостей, розглянуть приклади упередженого ставлення, гендерної нерівності та дискримінації у закладах вищої освіти. Особлива увага буде приділена інтеграції принципів гендерної чутливості у навчальний процес, розробці гендерно нестереотипних навчальних матеріалів та створенню безпечного і інклюзивного освітнього середовища. Після завершення курсу учасники і учасниці зможуть впроваджувати принципи гендерної рівності та недискримінації у власну викладацьку діяльність, виявляти та попереджати випадки дискримінації, а також формувати культуру поваги та рівності у НаУКМА.Item Гендерні особливості суїцидальної поведінки серед військових російсько-української війни(2025) Ларькова, Юлія; Марценюк, ТамараУ статті визначено загальні та гендерні особливості суїцидальної поведінки серед військових російсько-української війни з 2014 р. Авторами узагальнено теоретико-методологічні засади та результати досліджень про суїцидальну поведінку, зокрема її прояв серед військових та її гендерні особливості. Зазначено, що суїцидальна поведінка включає думки, наміри та спроби, завершений суїцид, який визначається за двома критеріями: дія (бездіяльність), яка призводить до смерті, та наявність свідомого вибору і розуміння наслідків цієї дії. Як одну з теорій чинників самогубства проаналізовано соціологічну теорію, розроблену на основі досліджень Е. Дюркгайма. Звернено увагу, що для чоловіків ризик суїциду зростає через безробіття, самотність і неможливість відповідати ідеалам маскулінності, також для них шлюб є одним із захисних факторів. Пояснено, чому військові демонструють вищий рівень суїцидів порівняно з цивільним населенням. За результатами експертних інтервʼю з тими, хто в Україні надає пси[ологічну допомогу військовим із суїцидальною поведінкою, виявлено такі соціальні чинники суїцидальної поведінки для військових: відсутність соціальної підтримки, стигматизація звернення за допомогою, тиск всередині групи, втрата побратимів / посестер; криза інституту сім’ї; організаційні та побутові умови служби (конфлікти з командуванням, нечасті ротації, стан виснаження); економічна нестабільність (наявність боргів, кредитів); криза нормативно-ціннісної бази (складнощі в пошуку себе після демобілізації). Для військовослужбовиць додатковими чинниками суїцидальної поведінки є: подвійне навантаження та конфлікт ролей, гендерно зумовлене насильство, знецінення професійних досягнень, порушення субординації. Складено соціологічний портрет групи ризику суїцидальної поведінки серед військових російсько-української війни.Item Доступ жінок до військової освіти в контексті державної політики забезпечення гендерної рівності(2025) Квят, Софія; Марценюк, ТамараУ статті з’ясовано передумови доступу жінок до військової освіти, а саме: інституціоналізація принципів гендерної рівності та безпекового дискурсу, розроблення та впровадження міжнародних нормативно-правових документів, зміна уявлення про роль жінок у сфері безпеки. Задля успішної інтеграції жінок у військову освіту важливо реалізовувати державну політику рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, а також гендерно чутливий підхід. Узагальнено успіхи та виклики доступу жінок до військової освіти у світі в контексті державної політики гендерної рівності. Емпіричним матеріалом статті є результати контент-аналізу 66 матеріалів із відкритих джерел даних 13 військових навчальних закладів світу стосовно доступу жінок до військової освіти. Виявлено успіхи та виклики доступності військової освіти для жінок з фокусом на гендерно чутливе освітнє середовище. З одного боку, заклади військової вищої освіти прагнуть до підтримки видимості жінок, надання їм рівних прав і можливостей в освіті та професійному зростанні, розроблення та впровадження політик щодо рівності та протидії сексуальному насильству. З іншого боку, немає чіткої стратегії подолання гендерної нерівності, також серед викликів доступу жінок до військової освіти зазначено про обмежену кількість програм чи можливостей для видимості жінок, відсутність адаптованих умов проживання або частковий підхід до їх впровадження. Деякі заклади не приділяють достатньо уваги протидії сексуальним домаганням, обмежують доступ жінок до окремих видів активностей та не впроваджують спеціалізованих механізмів підтримки жіночого лідерства у сфері оборони. У результаті аналізу виявлено, що сфера військової освіти поступово трансформується в напрямку створення гендерно чутливого та інклюзивного простору. Наявність політик рівності та підтримки жінок потребує системного підходу для подальшого подолання на державному рівні інституційної гендерної сегрегації, неузгодженості формальної рівності з фактичними умовами та усунення практичних бар’єрів.Item Дитячі шлюби: гендерні аспекти проблеми(2018) Марценюк, ТамараРанній або дитячий шлюб - це офіційний або неофіційний союз двох людей, коли принаймні одній з них ще не виповнилося 18 років. У зв'язку із неповноліттям діти вважаються нездатними надавати повну згоду на шлюб, і це означає, що дитячі шлюби доцільно визнавати порушенням прав людини і прав дітей.Item Інституційний механізм забезпечення гендерної рівності у сфері освіти в Києво-Могилянській академії(2025) Марценюк, ТамараМатеріали доповiді учасника Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої Дню науки та Дню Європи в Україні "Гендерна рівність та інклюзія у вищій освіті: від політик до реалізації", 16 травня 2025 року.Item Російська культурна дипломатія в Німеччині: гравці, наративи, досягнення(2024) Процюк, Марія; Прохорова, Анна; Дубик, МаріяМета роботи - дослідити діяльність акторів російської культурної дипломатії в Німеччині у ретроспективі двох останніх десятиліть. Їхня діяльність мала впливову роль у процесі формування позитивного ставлення німецького суспільства до РФ і росіян. Досліджено широке поле акторів російської культурної дипломатії в Німеччині, аби простежити особливості підпорядкування, ступінь мережування, специфіку діяльності та механізми фінансування. В цьому контексті дефініція культурної дипломатії виявилась «затісною». Відтак для цілей дослідження розширено коло акторів, діяльність котрих аналізувалась, свідомо заходячи на поле публічної дипломатії, складовою частиною котрої є культурна.